Wednesday, March 7, 2012

Dapur Baru

Akhirnya dapur yang saya idamkan berada di dalam rumah. Paling manis bila pelan dapur ini adalah dari idea saya sendiri dan direalisasikan oleh Defuro. Seperti mana yang telah saya ceritakan dalam post yang lepas, selain Defuro, kami cuba meminta quotation daripada lain-lain pembuat dapur kabinet seperti CLS dan Signature. Namun akhirnya kami terjumpa dengan Defuro ketika berlangsungnya HOMEDEC di KLCC   pada hujung tahun lepas. (Bagi sesiapa yang berminat boleh melayari di sini www.defuro.com my). Rasanya amat berbaloi dengan wang yang telah dibelanjakan kerana pihak Defuro amat menitik beratkan kualiti dan kekemasan kerja.
Konsep dapur terbuka dengan warna hitam putih menjadi pilihan saya. Sedikit warna merah pada tile kecil tempat memasak, pada lampu bar dan curtain.

Kepada anak-anak,saya katakan inilah mama's playground...sebab mama suka main masak-masak di sini.

Manakala untuk appliance seperti hood,hob,oven,microwave dan dishwasher  kami  beli   daripada company Benova..dengan package satu harga 5 in 1. Semuanya ditemui  di HOMEDEC  yang sama.

Dua unit tall cabinet sebagai tempat penyimpanan stok makanan kering.

Orang gaji baru bernama BEKO...dishwasher yang banyak membantu kerja-kerja mencuci pinggan mangkuk...ini adalah idea suami saya.Idea ini yang pada mulanya saya tidak suka namun akhirnya menjadi salah satu benda yang paling saya suka. Sementara menunggu BEKO mencuci pinggan mangkuk,saya boleh membuat kerja-kerja lain. thanks my dear..

Peti ais lama di rumah Miri kami bawa bersama....

Kitchen bar. Pada mulanya saya mengimpikan sebuah island  kitchen tetapi memandangkan dapur saya tidaklah sebesar mana, so hajat itu terpaksa saya batalkan. Itupun setelah saya mengambil kira pergerakan saya agak tersekat di dalam dapur dengan adanya island di tengah. Masih dengan idea kitchen bar, jadi saya alihkan kedudukannya ke tepi dinding.

4 batang kayu ini adalah  formica laminate, ianya sebagai wall separator untuk ruang makan saya  dengan area  dry kitchen. turut menempatkan laundry.

Bar kitchen...Tempat kegemaran Alya dan Asma bersarapan pagi sebelum  pergi ke sekolah.

Dining area. 

Alhamdulillah... kini segalanya sudah selesai. Dapur mama boleh beroperasi semula. Saya pasti memiliki dapur yang cantik adalah impian setiap wanita. namun bagi saya, kebersihan dan kekemasan dalam dapur adalah lebih utama...