Thursday, May 17, 2012

Bicara Dari Yang Faqir....

10.40 pagi, selesai semua urusan rumah...menyapu,menyidai baju dan memasak. Matahari masih belum muncul,  hujan lebat semalam menyejukkan bumi Putrajaya yang teramat panas beberapa hari ini. Alhamdulillah..hujan rahmat. Dan secara tidak langsung, bunga-bunga di laman rumah pun tidak perlu disiram pagi ini.

Jadi pagi ini saya berpeluang meng "update" kan lagi blog yang sudah lama terbiar sepi. Saya ingin menyentuh sedikit cerita tentang laman sosial facebook ataupun twitter. Kini, hampir setiap golongan lapisan masyarakat memiliki akaun facebook ini. dan yang paling menarik bila mana di wall facebook di penuhi dengan kata-kata semangat, motivasi, senda gurau dan dakwah. Cuma apa yang saya terkilan, jika anda sedang berdakwah,gunakanlah kata-kata yang baik. Kerana berkata yang baik-baik itu dituntut oleh Islam itu sendiri. Apalah ertinya sebuah dakwah,jika ia penuh dengan sindiran ingin mengenakan orang lain....seolah-olah menggambarkan diri seorang saja yang baik...Berpada-padalah wahai insan, matlamat anda tidak mungkin akan sampai kepada mereka yang dituju...malah ia boleh menjadikan hati yang keras menjadi semakin keras.
Menasihati orang lain,sama ertinya kita menasihati diri kita sendiri..Dan jika ingin dihormati,hendaklah kita dulu yang menghormati orang lain.
Semoga kita semua dijauhi dari sifat-sifat yang tidak baik ini.Mohon maaf jika saya tersalah bicara....i am really not good with words.

No comments:

Post a Comment