Monday, January 16, 2012

Kerja-kerja Ubah Suai Rumah

Selamat pagi dan salam sejahtera. Pagi isnin yang cerah..namun putera bungsu tidak dapat ke sekolah.Demam lagi diiringi selsema dan batuk.Semoga cepat sembuh putera hati mama. Entri kali ini berkisar tentang ubahsuai rumah.Ubah suai yang memakan masa selama 2 bulan (harap-harap tak sampailah...) Bermula dari bulan Disember tahun lepas dan hingga ke hari ini.Kerja ubahsuai ini pada mulanya terpaksa ditangguhkan kerana terpaksa menunggu kelulusan dari pihak perbadanan Putrajaya.Walaupun ubah suai hanya melibatkan pecahan dan tambahan bahagian dalam rumah,namun permohonan beserta pelan baru mesti dipohon dari perbadanan putrajaya...Jika tidak, tuan rumah akan di kenakan denda yang tinggi.Jadi terpaksalah bersabar..... Bila suami sudah pergi kerja...terpaksalah saya berurusan dengan kontraktor.Segala pesanan dan tunjuk ajar dari suami tersayang saya kena ingat satu persatu.Semuanya tertulis dalam buku nota,dengan harapan semoga tidak lupa.

Sebelum kerja ubahsuai dijalankan
Laluan menuju ke ruang tamu...diapit oleh bilik untuk tetamu dan ruang dapur.
Ruang tamu bersebelahan dengan courtyard dalam rumah yang kami rasa tidak perlu ada di dalam rumah.Ruangan ini telah dipecah dan lantainya dinaikkan sama tinggi dengan lantai di atas tangga.
Ruang tamu
Family area...memandangkan courtyard di bahagian bawah sudah dipecah,jadi dinding kaca ini turut dipecah dan diganti dengan dinding batu dan ruang itu diletak lantai, menjadi sebahagian daripada master bedroom.
Salah satu ruang dalam masterbedroom yang amat sesuai diletakkan walk in wardrobe
Ruang dapur. Divider ditengah ini juga dibuang supaya ruang dapur menjadi lebih luas.
Pintu masuk ke dapur. Dinding sebelah kanan turut dibuang kerana saya mengimpikan konsep dapur terbuka. 


Kerja-kerja ubah suai
Courtyard yang sudah dipecah dindingnya.
Maid's room,guest's room dan dapur
Sibuk bekerja...
Tingkat atas sekali...attic room.
Family area yang sudah di buang dindingnya...kemudian akan diletak dinding batu

Ruang ini di lantai supaya master bedroom lebih luas.

Dinding dapur...di sini saya bercadang membina bar kaunter.

laluan menuju ke ruang tamu

Family area yang sudah didirikan dinding .Pintu Master bedroom turut dianjak ke depan  sedikit.

Ruang courtyard yang sudah diletak dilantai...InsyaAllah di sini saya bercadang  menjadikannya ruang  makan keluarga.

Lantai luar tingkat atas sekali, attic room sudah diletakkan tile..

Cornice sudah naik..kipas akan duduk di bawahnya.

Pilihan saya tile yang kecil untuk tempat dapur memasak.

kerja-kerja memasang tile sedang dijalankan

Dining area yang baru

Dapur dengan mozek berwarna hitam, tiang di tengah turut ditutup dengan  tile yang kecil.Ia adalah salah satu tiang utama di dalam  rumah dan ia tidak dapat dibuang.

Laluan menuju ke pintu keluar

pintu kaca berlipat digunakan untuk ruang luar attic room. Pintu ini asalnya berada di tingkat bawah,bahagian courtyard so untuk menjimatkan kos, ia boleh diguna semula di ruang attic ini.

Dalam minggu ini hanya kerja-kerja memasang siling,cat dan wiring yang akan dihabiskan.Saya percaya mereka yang pernah melalui pengalaman rumah diubah suai begini pasti tidak akan tenteram selagi rumah tidak siap.Hampir setiap saya kena melawat rumah..ala2 site engineer.Bimbang jika mereka ada melakukan kesilapan.Tapi saya bersyukur kerana kontarktor yang membuat rumah ini amat bertanggungjawab orangnya.Saya harap mereka dapat menyiapkan rumah itu kerana saya dan anak-anak mesti check out dari sernvice apartmen ini pada 10 februari depan.Semoga segalanya berjalan dengan lancar.

23 comments:

  1. Assalamualaikum Dyg..SubhanAllah cantik sungguh kediaman yang bakal Dyg diami..Moga-moga segalanya berjalan lancar spt yg dirancang,..aamiin..:D

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Nur Ain...Nikmat Allah bagi...semoga ia tidak mjadikan dyg dan keluarga manusia yg lalai.

    ReplyDelete
  3. Salam..boleh saya dapatkan kontraktor yang diupah? Kerja-kerja sangat menarik... emel balkis19@yahoo.com...thanx

    ReplyDelete
  4. as salam..boleh saya dapatkan contact number kontraktor tu..

    ReplyDelete
  5. UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

    ReplyDelete
  6. Salam.

    Boleh share tak contact number kontraktor yg terlibat...tqvm

    ReplyDelete
  7. Assalam,

    Boleh share x contact number kontraktor? has2108@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Assalam..sesiapa yang berminat untuk membuat renovation rumah,tiles,kabinet dapur,mengubahsuai kiosk,kedai-kedai atau booth pameran (semua dlm 1) hehe..harga berpatut-patut di area melaka,seremban,kl dan selangor boleh jenguk2 kat blog saya..Zul-0196300136/zulsweethome28@gmail.com atau ke blog saya- shrenovation.blogpsot.com....Jangan lupe follow blog ye..Terima kasih

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum...buleh sy dptkn contact person contractor tu x? Via emel : amdiq@hotmail.com...trima ksh

    ReplyDelete
  10. Cantik dan kemas ...Boleh saya dapat nama dan no hp kontraktor ...Tk. Email saya suteramas13@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. Syarikat kami mengkhususkan diri dalam pembekalan bahan binaan untuk pembina, harga yang pastinya berpatutan dan adil, berminat sila hubungi Mr Ong 019-3973266..Kami juga adalah syarikat hiasan dengan wajah manusia, kami boleh memberikan harga yang berpatutan untuk semua pelanggan. Tanpa mengira bangsa, selagi ada berminat untuk pengubahsuaian atau pengembangan rumah anda, harga yang akan membuat anda berpuas hati, tidak takut anda membeli-belah di sekitar. Yang paling penting adalah komitmen dan kerjasama kami. Kenalan sila Menarik Saya

    ReplyDelete
  12. Sy ada membuat kerja2 ubah suai rumah /pejabat ..membina kolam ikan (simen ferro) dan landskap...terbuka untuk daerah bangi.kajang.serdang ..puchong dan nilai...sila hubungi sy d no 0192945175 or wsp 01129110298

    ReplyDelete
  13. Sy ada membuat kerja2 ubah suai rumah /pejabat ..membina kolam ikan (simen ferro) dan landskap...terbuka untuk daerah bangi.kajang.serdang ..puchong dan nilai...sila hubungi sy d no 0192945175 or wsp 01129110298

    ReplyDelete
  14. SYARIF & YUSRI RENOVATION & SERVICES
    017 3405489

    ReplyDelete
  15. pakar plaster ceiling dan ubahsuai rumah

    * seluruh negeri JDT
    * harga berpatutan

    call/whatsapp : 01112144421 abib

    ReplyDelete
  16. kami dari JBP MAJU CONSTRUCTION & TRADING menawarkan perkhidmatan pengubahsuaian rumah dan pembinaan rumah ..untuk maklumat langjut tentang syarikat kami ,boleh call :
    013-6907173 (emy)
    emel : jbp.maju@yahoo.com
    website : www.jbpmajuconstruction.simplesite.com

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum puan,boleh saya dapatkan nombor kontraktor diatas?
    jiwa_indah90@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Salam... saya ada terbaca komen anda kat blog... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm/ whatspp saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    ReplyDelete
  19. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN, KAMI KONTRAKTOR RENOVATE RUMAH DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG, KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY INSHA ALLAH, BOLEH HUBUNGI 0122528706 EN.MAT UNTUK SITE VISIT DAN QUOTATION, TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  20. Promosi perlukan perkhidmatan ubah suai rumah, sila hubungi kami. Nuraidakasih, ent. 0123744967

    ReplyDelete