Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah 1433H


Hari berganti hari,bulan silih berganti dan esok kita bakal menemui penghujung untuk tahun ini.Bermula lagi lembaran yang baru...apa yang sudah berlalu tak mungkin akan kembali dan yang sudah kita azamkan sebelum ini,tercapai atau tidak hanya kita dan Dia yang tahu.

Hijrah kali ini juga begitu besar maknanya pada diri saya sendiri. Berpindah ke tanah Semenanjung dan meninggalkan bumi Sarawak tercinta terlalu besar pengorbanannya pada saya.Meninggalkan keselesaan, sahabat tersayang dan rumah "home sweet home"...Biarpun saya tahu walau di mana jua saya berada,saya tetap berpijak di bumi milik Allah SWT...namun sebagai manusia biasa,kesedihan itu tetap bertamu di hati. Alhamdulillah, masa merawat segalanya.

Berhenti kerja dan memegang jawatan baru sebagai pengurus rumahtangga ...inilah hijrah yang paling bermakna dalam diri saya.Satu keputusan yang tidak pernah saya kesali. Tidak lagi terikat dengan jadual kerja memberi satu kelegaan yang teramat sangat pada saya untuk mengurus anak-anak.Mereka yang semakin membesar perlukan perhatian dan didikan yang lebih dari saya.

Semoga tahun baru ini membuka lembaran kehidupan yang lebih baik dari semalam.Kita tanamkan azam lagi untuk mempertingkatkan keimanan..kita taat pada perintahNya dan meninggalkan perkara yang dilarang.InsyaAllah,hidup ini akan lebih bermakna jika ada redhaNya.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW,
“Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. ( Riwayat Imam al-Bukhari)

Selamat menyambut Awal Muharram 1433H dari saya.
Salam Maal Hijrah.