Wednesday, November 16, 2011

Kehidupan baru


Surirumah....itulah yang dapat dijelaskan dengan diri ini sekarang,cuma watak sebenar surirumah itu masih belum dapat diterjemahkan dalam kehidupan masa kini.Kenapa ? later saya explain...

Selepas sebulan lebih mengambil keputusan berhenti kerja,saya kira ini adalah keputusan terbaik.Keputusan yang menggembirakan suami dan anak-anak.Memberi tumpuan sepenuhnya kepada urusan rumah tangga dan anak-anak adalah satu sebab kenapa keputusan ini diambil.Jika sebelum ini,selepas sekolah anak-anak dihantar ke pusat jagaan sebelah petang,kini saya sendiri boleh menjaga mereka.Hati lebih senang bila setiap masa mereka ada bersama saya.

Menunggu rumah sendiri siap untuk diduduki menuntut kesabaran yang amat tinggi.Bukan bermaksud tidak mensyukuri stay di service apartmen yang suami sediakan cuma segalanya agak terbatas dan terkongkong.Sebab itu saya mengatakan watak sebenar surirumah belum dapat diterjemah dalam kehidupan kini.Perkara-perkara yang seorang surirumah biasa buat di rumah tidak dapat dilakukan di sini.Segalanya masih terkongkong.

Sebulan yang lalu kehidupan harian saya agak sibuk bersama suami.Kami sering bersama ke sana-sini menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan rumah...sering ada temujanji...mengejar exhibition di mana-mana.Kini segalanya kembali sepi bila suami sudah pergi kerja.SMS darinya pagi kelmarin sungguh indah, "It beautiful day today.Snow start falling down from the sky". Saya tahu dia di sana sedang mula mengalami musim sejuk.Semoga abang sentiasa sihat di sana dan dimudahkan segala urusan kerjanya.

Teringat akan kata-kata seorang sahabat usrah dalam Facebook saya..
"moga pengorbanan dyg buat suami dan keluarga tcinta tidak sia-sia dan mdpt ganjaran disisi Allah SWT..insyaAllah dyg..tugas seorang isteri dan ibu itu lebih mulia dan lebih penting dr jawatan dpegang sblm ini..seorang isteri tugasnya adalah sbg pengurus dlm organisasi ssbuah keluarga itu..suami sbg pmimpin,namun tanpa pengurus yg btanggungjawab,maka goyahlah institusi yg didirikn selama ini..suami mberikn amanah pada isteri untuk mdidik dan mjaga anak2 adalah satu perkara mulia..ssungguhnya walau kita hanya seorang suri rumah spenuh masa sbenarnya kita bjihad di jalan Allah SWT..percayalah...insyaAllah segalanya ada hikmah tsendiri".
Kata-kata yang amat menyentuh hati saya.Syukur ke hadrat Allah SWT kerana memiliki sahabat ini biarpun tidak pernah bersua muka...Thank You so much Nur Ain.It's mean so much to me.