Wednesday, June 8, 2011

Balik Kampung

Salam Mesra dari awan biru...

Suasana di luar sana agak cerah...dengan awan biru yang menghiasi langit.Akmal sedang tido lena disebelah..Terpaksa saya menutup tingkap tepi agar cahaya matahari tidak mengganggu tidur Akmal...Perjalanan dari Miri ke Kuala Lumpur agak membosankan...2 jam 10 min..Mujur ada ipad pemberian suami ,jadi mudahlah saya bercerita dari awan biru ini.

Dua malam lepas saya menerima perkhabaran yang ayah mertua saya meninggal dunia..Pada malam yang sama suami saya masih di dalam kapal terbang menuju ke Dubai. Rupanya sewaktu tiba di sana suami saya sudah pun menerima berita tersebut melalui SMS dari adiknya, dan kemudian dia mengambil penerbangan pulang semula ke Malaysia.. Alhamdulilah,sekarang suami tercinta sudah pun selamat berada di samping keluarganya di kampung..Walaupun tidak sempat menatap wajah ayahnya, namun dia redha kerana itu semua telah tertulis..setiap yang hidup pasti akan mati...itu sudah pasti.



Akmal lena di pangkuan saya.

Saya dan anak-anak juga tidak sempat hendak balik kelmarin, jadi saya mengambil penerbangan hari ini...Harap dimudahkan perjalanan ini. 30 minit lagi akan tiba di KLIA. Kemudian pada jam 7.45 petang, kami akan menaiki pesawat ke Kuala Terengganu pula.Awal-awal lagi saya sudah meminta untuk issue boarding pass ke Terengganu,jadi mudahlah sikit bila tiba di KLIA kelak..saya tidak perlu check in lagi.



Asma yang duduk bertentangan dengan saya, Alya dan Akmal sudah lama dibuai lena...begitu juga Akmal. Hanya Alya sahaja yang masih enggan melelapkan mata...teringat kelmarin, begitu banyak soalan tentang kematian yang dilontarkannya kepada ayahnya melalui telefon...Alya yang semakin membesar itu mula memahami konsep kematian ini sedikit demi sedikit. InsyaAllah,suatu hari nanti dia akan memahami sepenuhnya.


- Posted using BlogPress from my iPad

2 comments:

  1. kak terkejut juak nengar berita ya..takziah dari kmk sekeluarga....dugaan benar jak kak..p sabar lah kak...lena jak akmal tido...makin besar juak nya...bila lah dapat jumpa agik owh...barangkali mun kmk jumpa akmal nya nang dah besar....gambar nya duak akmal kmk engkah lam sigek folder..nak ya lah selalu d bukak nya...

    ReplyDelete
  2. makseh wang...sik apa wang..abg lan tuk cekal hati...sidak sekeluarga semua kuat ...redha jak muka sidak mak mertua dan adik-adik ipar kamek..
    akhir juak sampei smlm...Alhamdulillah semua selamat ..

    ReplyDelete