Sunday, July 18, 2010

Kek Telur Semut


Hujung minggu ni saya tidak pergi ke mana-mana.Cuma duduk di rumah. Kedua puteri saya sibuk mengulangkaji di sebelah pagi ini.Putera bungsu pulak dengan dunianya yang tersendiri...bermain dengan koleksi keretanya.
Sebelum ni saya ada meminta salah satu resepi kek dari seorang rakan sekerja.Kek yang diberi nama Kek Telur Semut itu sungguh enaknya rasanya, kerana rakan saya itu pernah membawa kek tersebut ke tempat kerja dan kami makan bersama-sama kawan-kawan yang lain.Saya rasa kek tersebut dinamakan Telur Semut,mungkin disebabkan penggunaan bijan dalam resepinya.Biji bijan yang kecil itu seakan menyerupai telur semut.
Sebelum era kek lapis Sarawak popular, kek kukus adalah antara kek yang terkenal di Sarawak.Rasanya ada bermacam-macam jenis nama kek kukus yang adakalanya nama kek itu tidak berkaitan langsung dengan rupa mahupun bahan yang digunakan dalam kek tersebut.Sebagai contohnya Kek Saddam Hussein.Kek ini memang sedap sekali dan InsaaAllah,jika ada kesempatan saya akan berkongsi resepi kek ini dengan kalian di luar sana. Kenapa Saddam Hussein ? Saya sendiri pun rasa gelihati dengan nama ini..tapi menurut cerita, masa itu Saddam Hussein antara orang yang terkenal di dunia jadi namanya diambil untuk kek tersebut.kalau tidak silap saya kek Saddam Hussein ini agak famous pada tahun 90 an.
Berbalik kepada cerita kek Telur Semut. Saya akan menyediakankan bahan-bahan
yang digunakan.

Telur 10 biji
Mentega 200gm
Bijan 1 peket kecil
Susu Pekat 1/2 tin
Gajus 1 cawan(ditumbuk halus, kacang tanah pun boleh digunakan)
Vanilla 1 sudu teh
Horlick 1 cawan
Gula 1 cawan
Browning Sugar 2 sudu makan
Tepung gandum 1 cawan
Baking Powder 1 sudu kecil

Cara-cara membuatnya...


Gajus dan bijan digoreng tanpa minyak sampai kuning.Kemudian, gajus ditumbuk hingga halus.


Pukul mentega dan gula hingga kembang. (adunan A)


Telur,susu pekat dan horlick digaul sebati dalam bekas yang berasingan.(adunan B)


Kemudian masukan adunan B ke dalam aduanan A dan gaul hingga sebati.


Masukan tepung gandum dan baking powder ke dalam adunan tersebut.Selepas dimasukan browning sugar,adunan akan bertukar menjadi warna coklat kehitaman.Akhir sekali masukan bijan dan gajus ke dalam adunan. kacau adunan hingga rata.


Masukan adunan tadi ke dalam acuan.Saya menggunakan acuan segiempat dan terpulang dengan citarasa masing-masing hendak menggunakan acuan jenis apa.


Kemudian kukus kek ini selama 2 jam.Buat pengetahuan kek ini boleh juga dibakar.



Dah siap pun...sedia untuk dimakan terutama semasa 'tea time' dengan anak-anak.Bersedialah saya hendak menjawab soalan demi soalan yang akan mereka lontarkan,bila mana mereka tahu nama kek itu Kek Telur Semut.Pastinya bijan yang terdapat dalam kek itu akan menjadi jawapannya kelak.

2 comments:

  1. lak kmk molah juak ..nama kek kmk kek sarang anai-anai..mun x pun kek sarang tebuan....

    ReplyDelete
  2. Jangan lupak post dalam blog kitak kelak...ingin juak nak nanggar giney rupa sarang tebuan ya.

    ReplyDelete