Wednesday, June 9, 2010

Terbang ke Serambi Mekah.....

Assalamualaikum..



5hb Jun 2010 terbang ke New Castle...sebenarnya ke Kota Bharu, Kelantan.Saya menaiki penerbangan MAS awal pagi ke Kuala Lumpur dan berlepas ke Kota Bharu pada sebelah tengahari.Alhamdulillah mendarat dengan selamatnya.

GAMBAR-GAMBAR SEMASA 'PENGEMBARAAN' SAYA DI NEGERI YANG UNIK INI.

Saya diberitahu setiap hari Jumaat,kawasan ini akan ditutup kerana ceramah agama akan diadakan di perkarangan letak kereta disini.Saya tiba di bandar ini pada hari Sabtu dan saya amat kecewa kerana 'missed' untuk bersama-sama menghadiri ceramah di sini.InsaaAllah,mungkin ada kesempatan di masa-masa akan datang.

Sekitar 8 pagi kawasan ini mula sibuk dengan kereta dan peniaga.

Pasar Besar Siti Khadijah.Uniknya di sini ramai para peniaga terdiri dari kaum wanita.

Serunding ayam,daging dan ikan.

Dodol yang sangat enak rasanya...

Pelbagai jenis keropok dan kuih muih tradisional yang sentiasa menarik perhatian para pembeli.

Penat berjalan saya singgah di gerai makan bawah bangunan MPKB.Segelas teh 'o' ais untuk menghilangkan dahaga dan semangkuk mee sup untuk mengalas perut pada hari itu.

Berlatar belakangkan mercu tanda Kota Bharu.

Bank Pitis merupakan bangunan batu tertua yang terletak di luar pintu masuk ke Istana Balai Besar,Kota Bharu.Tujuan utama bangunan ini adalah untuk menyimpan pitis-pitis(pitis bermaksud wang dalam dialek Kelantan)perbelanjaan negeri Kelantan pada masa itu.Dibina pada zaman pemerintahan Sultan Muhammaad 111 sekitar tahun 1889-1890.

Istana Balai Besar Kota Bharu.Dibina pada tahun 1840 oleh sultan Muhammad 11.Merupakan asal-usul nama Kota Bharu.Perkataan "Kota" tersebut merujuk kepada "Istana Balai Besar" yang dibina oleh Sultan Muhammad 11 sebagai ganti istana baginda yang rosak oleh hakisan di suatu lokasi yang lain."Bharu" merujuk kepada "kota" yang baru dibina sekaligus bukan sahaja menjadi gelaran kepada istana tersebut malah secara rasminya telah menjadi nama kepada ibunegeri Kelantan sehingga kini.

Pintu gerbang Istana Balai Besar.

'IN MEMORY OF THOSE WHO WENT FROM KELANTAN AND LOST THEIR LIVES IN THE GREAT WAR,1914-1918'

Masjid Muhammadi Kota Bharu.

Bank Kerapu ini dibina pada tahun 1912.Fungsi asalnya adalah sebagai bank perdagangan.Bangunan ini pernah digunakan sebagai ibu pejabat kempetai(polis rahsia) Jepun semasa pemerintahan Jepun pada tahun 1942-1945.





Pantai Cahaya Bulan yang tidak putus-putus dengan para pengunjung.

Singgah makan malam di Mee Kpg Pek.

Menu utama saya dan adik-adik pada malam tu mee kuah dan teh tarik...Sedap...

SEKITAR MAJLIS PERKAHWINAN TEMAN-TEMAN DI BACHOK,KELANTAN.

Inilah salah satu tujuan kehadiran saya di tanah yang mendapat jolokan nama serambi Mekah ini.Menghadiri majlis perkahwinan seorang kawan yang pernah sama-sama bertugas dulu.












Sempat singgah...Senja di Pantai Bachok.Ya Allah,menjelanglah kini malamMu,beredarlah sudah siangMu,maka ampunkanlah segala dosaku.

JALAN-JALAN KE RANTAU PANJANG

Tidak sah rasanya perjalanan saya ini kalau tidak singgah di Rantau Panjang.Daerah ini bersempadan dengan negara Thailand jadi kebanyakan barang-barang yang dijual adalah dari Thailand.Ada sesetengah barang yang diletak harga yang agak tinggi dan terpulang dengan kebijaksaaan pelanggan untuk melakukan proses tawar menawar.





Bersama Ummi,Adik Bahiah dan Haris.

Singgah solat di Masjid Rantau Panjang yang terkenal dengan panggilan Masjid Beijing kerana rekabentuk dan struktur masjid ini seperti Chinese Pagoda.

Keunikan Masjid Beijing.







Bersama Ummi sekeluarga yang menemani perjalanan saya ke Rantau Panjang.


PENGHARGAAN
Rumah keluarga kepada seorang sahabat.Terima kasih kepada Pakcik Abdullah sekeluarga yang melayan saya dengan baik dan mesra.Biarpun baru bersua tapi ukhuwah mudah terjalin erat.Syukur Alhamdulillah ditemukan dengan orang yang baik-baik.

Syukur padamu Ya Allah diatas jalinan Ukhuwah ini. Mengabadikan kenangan bersama keluarga ummi dan keluarga Pakcik Abdullah.

Terima Kasih jua pada ummi sekeluarga terutama adik Hazmi dan Bahiah yang menjadi 'tourist guide' dan melengkapi perjalanan saya di bumi serambi Mekah ini.Budi baik kalian tetap dikenang sampai bila -bila dan hanya kepada Allah sahaja saya serahkan untuk membalasnya...

Saatnya sudah tiba untuk berangkat pulang ...meninggalkan seribu kenangan yang terindah di Negeri Kelantan ini.Semoga kita akan berjumpa lagi di lain masa dan ketika.

Terima kasih Ya Allah memudahkan perjalananku ini.Hakikatnya perjalanan hidupku masih terlalu panjang,masih mencari ruang dan kesempatan untuk diri ini...Hanya Engkau saja yang tahu...hidup ini adalah satu kembara...kembara mencari sinar cahaya,petunjuk dari Yang Maha Esa.


2 comments:

  1. nice post..sayu plak bace posting akak ni..rase nk g sarawak plak nt..huhu

    ReplyDelete
  2. thanks hazmi...sudi lawat blog kak...kak lagi sayu mase buat blog ni...sedih tpaksa bepisah dgn org yg baik2...datanglah,kak pulak jd tourist guide nanti...

    ReplyDelete