Thursday, May 20, 2010

Hadiah Untuk Kami


Belajar dengan santai...kakak dan adik sibuk mengulangkaji untuk menghadapi exam.

Hampir 3 minggu blogku ini terbiar sepi tanpa sebarang coretan yang baru....Sebenarnya kesihatanku terganggu dengan demam selsema dan batuk...satu penyakit yang aku kira setiap orang selalu hadapi....dengan keadaan cuaca yang tidak menentu di bandar Miri ini, rupanya tubuhku kalah menahan virus ini...Namun jika direnung semula...itulah ujian kecil Allah beri...simple je...bagi demam sikit...itu pun kita sebagai hambaNya nak mengeluh...Allah sayang kita sebenarnya...sakit kan kifarah....sekurangnya menggugurkan dosa-dosa kecil....

Dalam masa yang sama aku sibuk mengulangkaji pelajaran...hahaha...bukan aku yang nak exam...tapi kedua puteriku yang comel...beginilah keadaannya setiap kali menjelang peperiksaan, akulah terpaksa bekerja keras...kadangkala aku senyum sendirian..mana tidaknya...anak exam,ibunya yang sibuk...Tapi bagiku dalam usia 7 dan 8 tahun mereka masih belum pandai hendak mengulangkaji sendiri...jadi peranan aku kena memastikan mereka belajar, duduk bersama mereka, memantau latihan yang diberi dan sekaligus menjadi cikgu menyemak semua soalan latihan yang aku sediakan pada mereka....Ada masanya tahap kesabaranku teruji jika anakku kerap mengulangi kesalahan yang sama....Namun sebagai ibu aku tahu memarahi mereka bukanlah cara penyelesaian yang terbaik...aku mesti sabar menerangkan kepada mereka dan menggunakan segala apa yang ada di depan mata untuk dijadikan contoh kepada mereka. Dan hari ini aku dapat merehatkan mindaku buat seketika kerana hari ni adalah hari terakhir mereka menduduki peperiksaan semester 1. Doa mama sentiasa bersama kalian...kita telah sama-sama berusaha dan berdoa padaNya....Moga diberi hasil yang cemerlang. Percaya untuk berjaya ya anakku...


Kebiasaannya setiap kali anakku hendak berdepan dengan exam,aku selalu menjanjikan hadiah kepada mereka sekiranya mereka berjaya mendapat tempat yang pertama...Bagiku ini adalah satu motivasi kepada mereka untuk gigih berusaha dalam pelajaran.Apalah yang kanak-kanak seusia itu tahu akan kepentingan pelajaran....bagi mereka yang penting dapat kedudukan yang baik dalam kelas dan dapat ganjaran hadiah dari ibu dan ayah.
Bila difikirkan semula, konsep ini pun sama dengan kita sebagai hamba Allah...untuk meraih 'reward' dari Allah pun bukan mudah, kena banyak berusaha, kena banyak berubah dari tak tahu kepada tahu,dari yang elok kepada lebih elok lagi....dan sudah semestinya dalam setiap perubahan yang kita buat akan ada kesusahan, namun disebaliknya ia terselit kemudahan dan kesenangan...cuma bersangka baiklah kepada Allah, setiap perintahnya bukan untuk sesuatu yang sia-sia,malah pasti ada hikmah indah yang tersembunyi.Insya Allah...


No comments:

Post a Comment