Friday, April 30, 2010

Sekitar kenangan sepanjang lawatan ke Marudi, Baram

Kami menggunakan bot ekspress untuk pergi ke Marudi...perjalanan memakan masa 3 jam...Gambar diambil sewaktu ekspress baru hendak bertolak, sejam yang berlalu..bosan sudah terasa...2 jam kami dah mula kegelisahan (tak sabar nak sampai) tapi yang bestnya bila melihat ada signal kat handphone masing-masing, kami mula ceria...sebab ia seolah petunjuk perjalanan sudah semakin sampai ke destinasinya.
Kami menginap di Mulu Hotel.Walaupun tidak bertaraf 4 atau 5 bintang tetapi bagi saya sebuah pekan kecil memiliki hotel yang yang sungguh selesa ini adalah

perkara yang terbaik sekali.Kami mendapat 5 bilik, 2 bilik untuk lelaki dan 3 bilik untuk wanita...saya sendiri sebilik dengan Chinese girl,Budak dari Kuching town yang baru je posting di Hospital Miri...so sweet orangnya..
Malam tu kami dibawa makan malam di Dewan suarah Marudi bersama dengan staff makmal hospital Marudi.

Di samping mengeratkan silaturrahim, objektif utama lawatan ini adalah untuk mempromosikan persatuan Juruteknologi Makmal perubatan kepada mereka yang berada di Marudi, agar mereka tidak ketinggalan dalam apa jua aktiviti.Yang penting semakin ramai ahli, persatuan akan lebih teguh dan mantap.
Keesokannya, kami dibawa melawat kubu, muzium , hospital Marudi dan sekitar kampung dalam Pekan Marudi. Lawatan dibuat dalam tempoh masa yang singkat sahaja kerana pekan marudi hanyalah sebuah pekan yang kecil tapi memiliki pemandangan yang sungguh indah.

Berlatar belakangkan replika manusia yang sedang mengayuh perahu. Pekan Marudi ini terkenal dengan pesta Regatta setiap tahun.

Bersama En Roshidi, ketua MLT bagi Makmal Hospital Marudi. Gambar ni diambil dalam makmal Marudi.Makmal je kecil tapi ada juga mesin yang canggih untuk menjalankan test.

Ni lah ekspress air yang kami guna untuk pergi dan balik...Masa dah semakin suntuk, tengahari tu kami bergegas balik ke hotel untuk packing barang masing-masing. Tepat jam 3 petang kami berangkat balik ke Miri.Terima Kasih yang tak terhingga kepada En Roshidi, Nancy dan gabriel yang bersama kami sekitar lawatan yang singkat ini.Budi kalian tetap dalam ingatan.

1 comment:

1. Suka ku nangga gambar-gambar kitak orang...